پیش از دانشگاه آلمان | صباپلن

پیش از دانشگاه آلمان

تحصیل پیش از دانشگاه آلمان

 

کشور آلمان(معرفی کشور آلمان) از دسته کشورهای بسیار مدرن و قدرتمند در زمینه سیستم های آموزشی و تحصیلی است. تحصیل پیش از دانشگاه آلمان ،از جمله گزینه های بسیار مناسب برای ورود دانش آموزان به این کشور محسوب می شود.

 

سیستم آموزشی تحصیل پیش از دانشگاه آلمان

آموزش در کشور آلمان اجباری است و همه کودکان سنین ۶ الی ۱۸ سال ، می بایست در مدرسه تحصیل کنند. علاوه بر مدارس رايج ابتدايي و متوسطه ، مدارس استثنايي براي كودكان با مشكلات يادگيري و رفتاري وجود دارد (Sonderpädagogischer Förderbedarf).
همچنين مدارس جداگانه اي براي كودكاني با ناتواني هاي خاص وجود دارد كه نمي توان تسهيلات لازم را به طور شايسته در مدارس رايچ براي آنان فراهم نمود. سیستم نمره دهی در کشور آلمان تغییر کرده و شامل یک سیستم ۶ گرید (Grade) (1-6)شد. بر این اساس،

(very good)

(good)

(satisfactory)

(adequate)

(poor)

(very poor)

سال تحصیلی در آلمان به دو ترم تقسیم می شود. ترم پاییز که در انتهای آگوست شروع شده و تا اواسط ژانویه ادامه می یابد. ترم بهار که از اواسط ژانویه تا اوایل ژوئن ادامه دارد.

 

مقطع پیش دبستانی درآلمان (Forskola)

در کشور آلمان، مقطع پیش دبستانی اختیاری است و برای کودکان تا ۶ سال در نظر گرفته می شود. نظارت بر آموزش در مقطع پیش دبستانی بر عهده State Youth Welfare Office است. این نهاد ، وظیفه صدور مجوز برای تاسیس مهد کودک و مراکز پیش دبستانی را نیز بر عهده دارد.
علاوه بر این ، مسئولیت نظارت بر تخصیص بودجه دولتی به مرکز پیش دبستانی را نیز بر عهده دارد. ساعات فعالیت در مراکز پیش دبستانی در کشور آلمان ، بر اساس توافق میان والدین و مسئولین کرکز تعیین می شود. با این وجود ، معمولاً کودکان ۷ ساعت در طول روز در مرکز حضور خواهند داشت. خدمات پیش دبستانی در کشور آلمان بیشتر توسط مراکز خصوصی ارائه می شود.

متد آموزشی برای کودکان کمتر از ۳ سال درآلمان

در مراکز پیش دبستانی عمده تمرکز بر روی پرورش خلاقیت و حس همکاری کودکان است. متد آموزشی برای کودکان کمتر از ۳ سال ،بر تقویت مهارت های برقراری ارتباط و همچنین توسعه و تقویت زبان ، از طریق تعامل با سایر کودکان و مربیان مهدکودک خواهد بود.

دروس اصلی که به کودکان بالای ۳ سال ارائه می شود:

  • زبان ، نوشتن و برقراری ارتباط (language, writing, communication)
  • ارتقای مهارت های فردی و اجتماعی (personal and social development)
  • ریاضیات و علوم طبیعی (mathematics, natural sciences)
  • فناوری اطلاعات (information technology)
  • توسعه باورهای مذهبی (development of values and religious education)
  • هنرهای تجسمی (fine arts/working with different media)
  • تربیت بدنی (body, movement, health)

ارزیابی کودکان در دوره پیش دبستانی درآلمان

کودکان در دوره پیش دبستانی ، مورد ارزیابی قرار نمی گیرند. در عوض ، به طور دائم تحت نظارت مربیان مهدکودک هستند. مربیان با اولیای کودکان در تعامل بوده و آن ها را در جریان وضعیت تحصیلی کودک قرار می دهند.

در صورتی که کودکی آمادگی لازم برای آغاز دوره تحصیل اجباری را نداشته باشد ، چه اتفاقی می افتد؟

در این حالت ،که بیشتر برای کودکان با ناتوانی جسمی و ذهنی مطرح است ، که نیاز به توجه ویژه دارند ، این کودکان در مدارس استثنائی که تحت عنوان School Kindergarten شناخته می شوند ، تحصیل خواهند کرد.

تحصیل اجباری (Compulsory Education)

تحصیل اجباری در کشور آلمان برای کودکان بالای ۶ سال الزامی است. مدت این دوره ، ۹ سال در Gymnasium یا ۱۰ سال برای تحصیل در مدارس دولتی خواهد بود. چنان چه دانش آموزی قادر به شرکت در کلاس های تمام وقت نباشد ، می تواند در مدارس پاره وقت تحصیل کند.
کودکان با ناتوانی های جسمی – ذهنی نیز می بایست دوره تحصیل اجباری را بگذرانند. این گروه از کودکان ، بر اساس نیازهای خاص آموزشی خود ، در کلاس های عادی یا خاص شرکت خواهند کرد.

تحصیل دوره ابتدائی (German Primary Education)

تحصیل ابتدایی در کشور آلمان اجباری (Berufsschule Berufsschulpflicht) است. دانش آموزان از سن ۷ سالگی در مدارس ابتدایی مشغول به تحصیل می شوند و می بایست ۴ سطح آموزشی را تکمیل نمایند. به طور کلی ، ۲ سیستم آموزش ابتدائی در آلمان وجود دارد:

  • در سیستم آموزشی ۵ روز در هفته ، ۱۸۸ روز آموزشی در سال وجود دارد.
  • در سیستم آموزشی ۶ روز در هفته ، ۲۰۸ روز آموزشی در سال وجود دارد.
  • مدت زمان کلاس ها در دوره ابتدائی ، ۴۵ دقیقه است.

 

کودکانی که به دلیل بیماری ، قادر به حضور در کلاس درس نباشند ، در منزل آموزش خواهند دید.

 

متد آموزشی در مدارس ابتدائی آلمان

هدف اصلی آموزش دوره ابتدائی در کشور آلمان ، توسعه درک اساسی مهارت های دانش آموزان است. دروس تدریس شده در این دوره عبارتند از:

  • زبان آلمانی (German language)
  • ریاضیات (mathematics)
  • مطالعات عمومی (general studies)
  • زبان خارجه (foreign language)
  • هنر (art)
  • طراحی کاردستی (handicrafts/textile design)
  • موسیقی (music)
  • ورزش (sports)
  • دروس مذهبی (religion/ethics)

دولت آلمان ، مدارس اختصاصی برای فرزندان کارکنان خارجی حاضر در این کشور دارد. علاوه بر این ،مدارس بین المللی (International Schools) این کشور ، ۲ زبانه هستند.

 

آیا دانش آموزان در پایان دوره ابتدائی ، گواهی دریافت می کنند؟

به طور کلی ، آزمونی برای پایان دوره ابتدائی وجود ندارد. بنابراین ، مدرکی نیز برای اتمام این دوره صادر نمی شود. البته ایالت های Baden-Württemberg و Rheinland-Pfalz استثنا هستند. در عوض ، دانش آموزان در انتهای دوره ابتدائی ،گزارش عملکرد دریافت خواهند کرد.

 

تحصیل در دوره متوسطه (Secondary Education)

این دوره پس از اتمام دوره ابتدائی است و به ۲ بخش تقسیم می شود:

Lower Secondary Level

برای کودکان ۱۰ تا ۱۶ ساله ، که در سطوح ۵ تا ۱۰ خواهد بود. هدف از این دره ، کسب آمادگی به منظور ورود به دوره Upper Secondary Level است.

Upper Secondary Level

دانش آموزان ۱۵ تا ۱۸ سال که دوره Lower Secondary Level گذرانده و قصد دارند برای ورود به دانشگاه آماده شوند.

مدارس متوسطه دولتی در آلمان عبارتند از:

Gymnasium

Hauptschule

Realschule

Fachoberschule

Berufsoberschule

Berufsfachschule

Berufsschule

Berufliches Gymnasium

هدف از تحصیل در مقطع متوسطه در آلمان

Engaging children intellectually, emotionally and physically

Teaching them independence, decision making, as well as personal, social and political responsibility

Assisting them in attaining their educational goals

Supporting them in advancing their specialist knowledge

زمانشروعتحصیلدرمقطعدبیرستاندرآلمان

سال تحصیلی بعد از تعطیلات تابستانی (در هر ایالت متفاوتاواسط ماه اوت) شروع می شود و به دو دوره تقسیم می شود. به طور معمول ، در کشور آلمان ۱۲ هفته تعطیلات عمومی وجود دارد و معمولا ۶ هفته در تابستان و دو هفته تعطیلات در کریسمس وجود دارد.

کالج در آلمان

شما با گذراندن دوره کالج ، دیپلم آلمانی دریافت خواهید کرد. تقریبا می توان گفت که هیچ کالجی به زبان انگلیسی در کشور آلمان وجود ندارد. بنابراین ، هر فردی برای آنکه واجد شرایط ادامه تحصیل در کالج باشد ، می بایست مدرک زبان آلمانی ارائه نماید ، که توانایی او را در زبان آلمانی به اثبات برساند.

درخواستبرایورودبهکالج

آن دسته از متقاصیان ایرانی که فقط دارای مدرک دیپلم هستند ، می بایست برای ثبت نام در دوره کالج آلمان ، قبولی آزمون سراسری ایران در دوره های روزانه و شبانه را ارائه نمایند. قبولی در آزمون دانشگاه های غیر انتفاعی پیام نور و جامع علمی کاربردی مورد قبول نبوده و تنها می بایست قبولی در دوره های روزانه و شبانه دانشگاه سراسری برای ورود به مقطع لیسانس را داشته باشند.

داوطلبان می بایست مدرک قبولی در آزمون سراسری خود را به تائید وزارت علوم ایران رسانده ، ترجمه رسمی نمایند و به همراه سایر مدارک لازم جهت پذیرش در کالج از طریق Uni assist ارسال نمایند. در صورتی که کالج مورد نظر از سیستم Uni assist برای انجام فرایند پذیرش استفاده نکند ، متقاضی می بایست مدارک خود را مستقیما برای دانشگاه ارسال کند.
دوره تحصیلی این افراد با دوره یک ساله کالج شروع خواهد شد. این متقاضیان بعد از یک دوره یک ساله کالج و با توجه به نمراتی که از امتحان پایان ترم دریافت می کنند ، قادر خواهند بود جهت پذیرش در شته های مورد علاقه خود اقدام نمایند.

مزایای تحصیل پیش از دانشگاه آلمان

افرادی که تحصیل پیش از دانشگاه آلمان را انتخاب کرده به سادگی برای ورود به دوره های دانشگاهی آماده می شوند و با شرایط تحصیلی و آموزشی این کشور آشنا می شوند. یادگیری کلیه دروس با مهارت عملی همراه است.

سیاست های کلی آموزشی در این کشور، شامل افزایش فرصت های زبان آموزی، ارتباط آموزش و پرورش با بازار کار و افزایش کیفیت مدارس به طور مستمر است. تدریس در مدارس این کشور، همواره از کیفیت بالایی برخوردار است.
در طول تحصیل دانش آموزان به طور دوره ای مورد سنجش قرار می گیرند به طوری که میزان رشد و پیشرفت آنها مشخص شود. از سایر مزایای تحصیل پیش از دانشگاه در کشور آلمان می توان به امکان یادگیری مهارت های لازم برای ورود به دانشگاه ، یادگیری دروس به صورت عملی با مثال های کارگاهی و پرورش خلاقیت فردی اشاره کرد.

با تکمیل فرم مشاوره مشاوران صباپلن در اولین فرصت با شما تماس گرفته و به روز ترین اطلاعات در مورد تحصیل در آلمان را در اختیارتان قرار میدهند

فرم مشاوره رایگان
[کل: 0 میانگین: 0]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.